Försäkringskassan

Jag har aktivitetsersättning ifrån FK och den skulle omprövas vid årsskiftet.
Jag skickade in min nya ansökan i väldigt god tid just för att jag vet de har lång handläggningstid.
Efter ca 2 mån fick jag reda på att de ville göra en utredning på mig, träffa ett team med bl.a läkare, psykolog m.fl.
Detta skulle då göras innan de kunde ta ett nytt beslut. Visst sa jag och väntade sen på att höra av min handläggare ang det hela.
Innan jag gjorde det förstörde jag då mitt knä. När de skrev ut mig ifrån sjukhuset fick jag "order" om att hem och ligga med knät i högläge, ingen som helst belastning på minst 4 veckor.
Jag ringde därför min handläggare och frågade hur vi skulle göra, ja vi fick ju avvakta.
Men så började jag känna av pressen på att min ersättning faktiskt bara varade till årets slut...menade på att de nu måste ta hänsyn till min skada och fatta ett beslut på de grunder som redan finns. Men nej så funkar det inte, såklart.
Efter många om och men fick jag fram att de tagit ett provisoriskt beslut på att jag får ersättning Jan, Feb och Mars.
Kunde andas ut en hel del!
 
När jag sen hade gjort samtliga röntgenundersökningar av mitt knä och fick klartecken på att jag kunde börja belasta det lite hörde jag av mig till min handläggare. Ja, då skulle hon meddela och jag skulle få papper om det hem.
 
I måndagsmorse ringde det en man från det här stället där utredningen görs, de hade skickat papper till mig som jag skulle haft senast torsdag men som jag inte hade fått. De hade även ringt mig flera ggr men haft fel nummer...I vilket fall fick han till slut tag på mig och då visade det sig att jag hade tid senare samma dag.
Vad ska man säg?
 
Jag sa att jag har rätt svårt för att ta mig så pass långt utan framförhållning och även att jag samma dag hade fått avboka min tandläkartid då krafterna inte fanns. Han frågade då om jag hade fått flunsan, nej mitt liv är ju liksom så bara.
 
Ja, vi struntade alltså i den tiden vilket han förstod eftersom det blivit knas.
Sen har jag då en tid imorgon plus tre ggr till.
Först igår fick jag de där pappren!?
 
Sen fick jag igår en länk skickad via FB, om en tjej som också blivit skickad på den här utredningen. Hon sitter i rullstol och kom inte ens in där då det bara finns en stor trappa. ILLA!
Här är länken till hennes blogg där hon skriver om det hela.
http://malinsormlind.se/blogg/2013/02/forsta-besoket-pa-det-inte-sa-handikappanpassade-rehabcentret/
Vad ska man säg?!

Jag ska även i detta inlägg lägga till att det här strulet med fk drar med en hel del, det är så hopplöst och drygt.
Eftersom jag då får min ersättning ifrån fk har jag varit berättigad till bostadstillägg, detta skulle också omprövas vid årets slut. Nu blir det ju en helt ny bedöming eftersom jag flyttat. Men så har jag ju inte kunnat skicka in det här i god tid då jag inte vetat hur det blir med min ersättning. Tog låång tid innan jag väl fick fram ett besked om det här tillfälliga beslutet. Därför har detta också dragit ut på tiden och jag ligger flera tusen kr back, kul nu när jag har en hyra att betala.

Kan man bli annat än trött alltså?!
Allt detta strul sätter sina spår och jag vet inte ens om jag har några pengar i April månad :S

Kommentarer
Postat av: Terese

Gud så drygt! De är inte lätta att ha och göra med
. När du får aktivitetsersättning, hur mycket är det på? Sjukpenning är ju 80% av...Är det lägre med aktivitetsersättning?

Förlåt pm jag har varit usel på att visa mig här, men har inte orkat läsa bloggar. Men du förstår ju varför.

Kram

2013-02-13 @ 20:01:13
Postat av: Fotograf Malin Sörmlind | Hon är inte riktigt som alla andra

Jag ska alltså göra en fruktsallad. Haha ja good luck chuck säger ju jag då.. Hoppas att du får en lika god kontakt med psykologen som jag fick. Tips, säg att du älskar Sally Manns svartvita fotografier, framförallt negativen. När jag sa det log han från öra till öra!

Stor kram och tack för länken!

2013-02-21 @ 09:42:05
URL: http://malinsormlind.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0