Gastroskopi

Idag var det dax för denna vidriga undersökning, det är verkligen det värsta jag vet, de får sticka mig (gör alltså hellre ryggmärgsvätskeprov) hur mycket som helst men detta, usch och fy!
Febern försvann under natten men hörde ändå med min dr imorse hurvida jag kunde boka om det men då väntetiden är lång ville han att jag skulle försöka.
Så sagt och gjort.
Den danske läkaren som jag fruktat i alla år var mest bara bisittare idag så det var en annan dr som skulle göra det.
Man får alltså en plastbit man ska bita i, så tänderna skyddas och så man absolut inte kan röra munnen. Sen ska de ha ner en slang och att svälja den är hemskt för den tar ju aldrig slut och tjockleken är som på en cigg typ. Denna ska sen ner genom hela svalget och ner i magsäcken, sen ser de magen på en datorskärm.
Jag tog utan bedövning för med det får man inte äta eller dricka på två timmar och jag var ju fastande sen igårkväll så såg bara en kaffemugg och ett äppel framför mig, skulle jag väntat ännu längre skulle klockan blivit två innan och det funkar då inte här.
Det gick bra och jag överlevde, trots att dansken fick ingripa för tydligen ligger min magsäck annorlunda än normalt, hela den är vinklad så det försvårar det hela endel.
Och det blev hyfsade (var rädd för det var ett riktigt sår med tanke på blodbristen) resultat, inget magsår men snudd på, mina slemhinnor i magen är hemskt tunna och också ärrade vilket innebär att jag är mer nedsatt just hela tiden så jag ska fortsätta med Omeprazol och tar jag sen kortisontabl måste jag ta en dubbel dos av Omeprazol för att förebygga.
Sen äta regelbundet, inte dricka så mycket kaffe (har faktiskt varit duktig och trappat ner på det!) och jag får absolut inte äta järntabl men inte heller den andra tabletten min dr skrev ut funkar så det ska jag skippa.
Pratade med min dr ang det här imorse och det lutar att jag får ta järninjektioner ist för det är för lågt för att få upp med blutsaft och järnrik kost.
Men först ska det tas mer blodprover, frågade hur rimligt det är då jag ju som sagt har blodbrist alleredan men han sa att det kan va annan vitaminbrist som är orsaken så därför skulle det tas  ytterligare prover nu då då.

Ja och febern slapp jag som sagt inatt så äntligen börjar det gå på rätt håll igen!


Kommentarer
Postat av: Terese

Låter inte alls skönt med en sån undersökning. Skönt att det gick bra ändå. Det är inte lätt det här med mediciner när magen krånglar och sådär. Man får ju helt enkelt prova sig fram och se vad som funkar bäst. Järninjektioner kan ju vara ett alternativ, hoppas det ska hjälpa. Vi får se vad proverna säger nu då.



Kram kram

2012-01-10 @ 23:14:29
URL: http://teresedenrara.blogg.se/
Postat av: Linda

Vad dutkig du är Malin som klarade av att göra undersökningen!! Mig skulle de nog få söva..usch o fy!! Kunde knappt läsa det du skrev om den..

Men det är ju en bra att det finns, underlättar ju för läkarna. De kanske är nåt på spåren iaf då, får hoppas att det blir ett slut på det snart så de kan sätta in rätt mediciner åt dig. Kram

2012-01-11 @ 14:22:14
URL: http://vimsmaja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0