Ortopedbesök

Ja, i torsdags var jag på sjukhuset och då för att träffa den ortoped som från början behandlat mig och mitt knä.
Tyvärr blev det ingen kul dom för sannolikt krävs det en operation för att mitt knä ska få bättre vinkel, det är ju den där vinkeln som är det stora bekymret då det gör att det blir himla sårbart, svullet, gör ont och kuggar över.
Den "brännande" smärtan jag har i hela skenbenet efter jag ansträngt det pekar också tydligt på att det lär krävas en op sa han. Han ska skicka mig på fler röntgen men mest för att bekräfta det hela sa han.
Har bävat för en operation :S Hur ska jag veta att det liksom inte bara blir ännu sämre? Mitt edna riktiga ben ju, eller ja, var ju det iaf. Han sa också att han personligen hade velat ha på gipset längre, si sådär en vecka iaf. För då hade det inte kunnat "halka" ut igen plus att jag skulle haft knäskyddet med en gång så alltså har de gjort lite fel...Inte konstigt att jag är livrädd för en op!

Sen är det ett krux till och det är att jag måste gå ner i vikt innan, detta för att få så bra resultat som möjligt efter operationen. Visst är det ju så att övervikt påfrestar knäna så inte så konstigt egentligen.
Det konstiga är däremot att jag väger så pass mycket som jag gör för jag äter redan hyfsat bra. Äter regelbundet, husmanskost, grönsaker, glutenfritt (viljket gör att mycket onyttigt genast faller bort) sällan skräpmat och aldrig godis. Och jag äter "onormalt" små portioner enligt många så inte kan jag dra ner på mängden då.
Sen kan man ju såklart alltid äta bättre så nu lär jag gå in stenhårt för detta. Får nog också göra nåt mera drastiskt, som att äta soppor eller nåt. Jag är ju aldrig hungrig ändå så hade nog klarat av det.
Sen måste jag träna ännu mera, oavsett hur ont jag får.

Har jag sen tur kan det ju bli bättre utan op men min sjukgymnast sa även hon igår att det nog lär krävas ett ingrepp. Annars skulle det vara bättre idag än vad det är.
Hon skulle skicka en remiss till sjukhusets bassäng, jag tål ju inte klor men annars är ju all slags träning i vatten bra och jag vet sen tidigare att mina leder älskar det där varma vattnet för gick där regelbundet när jag satt i rullstol. Och där är det då klorfritt.
Sen skulle jag inte simma enl min sjukgymnast då det säkert hoppar ur led just i bentagen, men kan ju göra annan träning.

Ja, detta blir svårt och sen måste jag erkänna att jag inte blir särskilt motiverad att göra allt detta för att sen göra en op men dock är jag verkligen motiverad till att få knät bättre så nu jäklar!
Jag är envis som få så detta ska bara gå och då allra helst utan en op.

Sen frågade ortopeden om jag hade koll på min ämnesomsättning då han kände hur kall jag var. Även min sjukgymnast frågade detta så får ringa min dr på måndag och se vad det var för prover han tog på det.
Tror ju också att mina mediciner påverkar en hel del, all kortison för min astma och de andra tabletterna. När jag blev dålig då för alla år sen var jag nästan för smal...Hmm, skumma svängar egentligen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0