Kvaddad padda

I söndags avslutade jag en bra dag o helg med något mindre bra.
Sent på eftermiddagen skulle jag bara gå utom mitt och som vanligt tog jag mina foppatofflor, det ösregande och hade så gjort det mesta av dagen. Jag gick ut med sällskap av min kusin då hon skulle köra hem. Och plötsligt tappar jag fotfästet, halkade i det blöta gräset och på löven där. Fallar handlöst och när jag ska resa mig upp känner jag direkt att mitt knä inte bär. Låg där i regnet som en annan kvaddad padda!
Carina sparng in för att hämta pappa och med deras hjälp kom jag upp men vi kunde snabbt konstatera att mitt vänstra ben var felvinklat, jag kunde inte stå på det. Kom iaf in och lade mig direkt, hade grymt ont och efter en stund ringde pappa sjukvårdsupplysningen. Jag kunde inte få till benet igen så insåg att jag nog måste iväg. Men pappa trodde inte på att jag skulle kunna komma ut och in till vår bil så han ringde efter ambulansen också. De kom, tittade på benet och gav mig morfin med en gång. De tyckte det såg ut som att det var mer än att det "bara" hoppat ur led så de ville inte försöka rätta till det direkt utan gav mig mer smärtlindring och förberedde mig för en transport till sjukhuset.
Jag fick sen direkt träffa en dr som skickade mig på röntgen. Inget brutet men mycket vätska i knät och felvridet blev domen. De skulle punktera knät och dra till det så skulle jag få åka hem igen.
Gud vad det kändes när de stack i knät, fick ut flera st stora sprutor med blod så nog var det vätska där alltid. Läkaren stod sen och synade blodet och jag fattade inte vad han höll på med.
Han visade mig att det var fullt av "fettpärlor" däri, såg ut som bubblor typ. Detta tyder på en skelettskada sa han så ist för att skicka hem mig lade han in mig.
Men först skulle de försöka rätta till det och det gjorde de med hjälp av ett gips. Det gjorde också så ont, de var fyra st som slet med det och som tur var så snålade de inte med morfinet, blev gips ända från låret ner till vristen.

Kom sen upp på avd vid midnatt. Totalt slut av allt då.
De var himla bra, all personal på både akuten, ambulansen och sen avd då då.
Natten där blev rätt svår, fick ha mer morfin och kunde ju knappt ligga med hela det paketet men fick iaf lite sömn.
Sen gjordes det en ny röntgen (då en skikt som de inte kunde göra på kvällen innan) och som tur var så var det inget brutet. Utan bara avskavningar på benet, knäskålen och lite på lårbenet så det var det som var skelettskadan. Och så hade det då kommit rejält ur led, ett ledband hade tagit mycket stryk.
Men jag fick slippa gipset och när de tog av det så låg benet mer i rätt vinkel igen.
Så fick åka hem där på em igen.
 
Och nu då?
Jo, kryckor i flera v, får inte belasta det alls förrens jag varit på återbesöket (om 2-3 v) det kommer va lite "kritiskt" i ca 5 v, dvs att det lätt kan komma ur led igen. Därför får jag absolut inte belasta det och sen innan det läker helt kommer det göra rejält ont, ömma osv. Det kan ta många mån.
Det drar fortfarande snett och är snett men det ska alltså rätta till sig. Är fortfarande jättesvullet och allmänt stelt så har det lindat. 
Jag fick starkare värktabl för ont har jag.
Sjukgymnasten jag träffade konstaterade fort att jag var van vid kryckor så nu är jag då där igen.
Men med ännu mera restruktioner just för knät, brukar ju kunna ta mig uipp för trappor t.ex men det är totalt förbjudet.

Ja, jag är urless på det här och kan bara undra när det ska räcka?

 

Kommentarer
Postat av: Linda

Men gumman !! Hur du gör !? Tycker du inte att det räcker ändå??
Men de där foppatofflorna är livsfarliga !! JAg gjorde ju en rejäl vurpa med såna ute hos mamma i höstas, men det gick inte sådär illa som för dig.
Usch, jag känner verkligen smärta då jag läser, fy sjutton!!
Förstår att du är less nu :/ Du får ju be någon om hjälp att julpynta, jag är ju som du där, med julen så förstår din sorg i detta ;(
Önskar jag bodde när dig nu, då skulle jag hjälpa dig massor ! <3 Men ta det nu lugnt för guds skull så det blir helt bra ! Kramar

2012-11-30 @ 18:58:44
URL: http://vimsmaja.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0