Ska jag eller ska jag inte?!

Den sista tiden här nu har jag funderat endel på att ev ta vaccinet för svinflunsan, många som börjat påpeka detta för mig då de hör att det pratas om riskgrupperna osv...När jag var på sjukhuset i måndags och röntgade lungorna dök den läkaren mig om att jag absolut ska ta den, mina lungor är ju verkligen jätte dåliga vare sig med eller utan lunginfl.
Men så förknippar jag förra årets spruta med att jag två veckor senare låg i en hemsk dubbelsidig lunginfl som i sin tur gav mig rejäla ärr så det är därför jag idag bara har 46 % kapacitet på den ena. Efter den har jag oxå haft fyra st lunginfl, mer eller mindre allvarliga. Eftersom jag då också har astma är detta allvarligt och extra jobbigt för mig.
Jag har hört att 8 av 10 människor som tog vaccinet just för astma/lungorna sen fick lunginfl, min "häxa" hävdar att det faktiskt var vaccinets fel och själv upplever jag nog detsamma. Så jag har ångrat så att jag tog den förra året!

Nu sitter jag då i en sits, min dr ringde igår och genast dök han mig om att jag verkligen ska ta den, skulle jag få flunsan är det kört på riktigt och då lär det bara återstå en lungtransplantion om det ens går så bra....Läkarna jag har pratat med menar att min första lunginfl då förra vintern bara är olyckliga omständigheter och alltså inte pga vaccinet men självklart säger dem så.

Tänk då om jag skulle ta den i år och bli ännu sämre, en ny lunginfl som i sin tur ger mig mer men, tänk om jag sen ist får flunsan och blir superdålig, kanske jag inte alls får den och kanske förra årets vaccin skyddar mig...Shit med frågor det finns och jag kan bara inte komma på vad jag ska göra.
Det finns ju risker genom att ta den oxå då jag kan få symtom utav den och ingen vet hur starka de isåfall blir med allt mitt i bakgrunden.
Sen att alla läkare säger att det skulle vara kört om jag får den vet de ju inte heller, de ser ju bara hur kassa lungor jag verkligen har och alla inom sjukvården rekomenderar ju såklart en det.
Ja, det är verkligen svårt ska jag säga :s
/Cornelia


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag har tänkt om här, du kanske borde ta den ändå?

Lyssna o försöka lite på din doktor..risken finns ju att du får den om du inte tar sprutan..men om du tar den borde du ju ha Lite bättre skydd iaf !



Men behöver du verkligen ta den i år igen?

Jag tycker mig ha läst att de som tog den förra året ändå har ett slags skydd i år med?

Kanske inte tillräckligt för din del?



Kramar

2011-01-09 @ 13:38:47
URL: http://bidrottning.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0