Skakis

Ja det är verkligen vad jag är nu, då syftar jag inte på nån nervös skakis eller så utan menar verkligen det bokstavligt talat. Detta är en biverkning av alla mediciner jag just nu lär ta pga mina lungor. Jag har ju även idag fått ta en sån där spruta, eller ja jag slapp att sticka mig själv idag för det fixade min syster. Hon kan sin sak :) Jag är som tur är inte på nåt vis nålrädd eller så så jag fixar det själv utan problem, så länge jag är kontaktbar vill säga för skulle jag få ett riktigt astmaanfall tuppar ju av till slut så därför brukar jag vilja ha andra runt mig som oxå får ta den, så de kan det om det verkligen skulle behövas en dag.
Min mamma är livrädd för allt vad sprutor heter och hon kan inte ta den på mig, dock tror jag ju stenhårt på det där om att om hon verkligen skulle vara tvingad en dag hade hon gjort det och det galant. Det är ju bara en penna typ likn en insulinpenna. Dock är det ingen nål ute i denna så man får allt se upp lite vart man håller sina fingrar för två st som skulle ha tagit denna på mig fick den i sig själva. Jag förstår att det nog inte är så lätt alla ggr och absolut inte om jag ligger helt pall och inte får nån luft, de runt mig blir ju lätt skärrade i såna situationer och med all rätt för visst ser det hemskt ut och låter ju ännu värre då det bara väser och piper i mig i såna lägen.

Sen lär man verkligen slå in denna för annars utlöses inte nålen, man kan ta den rätt genom byxorna för den ska ju i yttersidan av låret då då.
Jag är ju så kraftigt allergisk mot bl.a getingstick så har tom fått ett sånt här allergikort att ha i min plånbok, där det då står hur man ska gå tillväga om man skulle hitta mig ute på gatan livlös t.ex.
Det där har jag tänkt på en och en annan gång för tänk om jag t.ex skulle bli getingstucken när jag är ute och går, inte ens säkert att jag hinner ta sprutan själv innan jag svimmar av syrebrist ju. Undrar hur många som skulle gå fram liksom?
Hur hade ni gjort i ett sånt läge?

Jag hade utan tvekan gått fram och försökt bedöma situationen men sen vet man ju verkligen inte varför det ligger nån avtuppad så visst kan det vara lurigt, menar kan ju lika gärna va en som är askalas eller påtänd eller ja vad som helst och även då också reagera hur som helst, t.ex våldsamt när den vaknar till...Ja ni förstår nog min poäng.

Jag har ett par kompisar som är jätte rädda för sprutor och som vet om min men då brukar de tackla det som så att de vill ha lite genomgångar då och då på hur man gör om det skulle behövas, sånt gillar jag för det är ett väldigt bra sätt, för som sagt förstår jag ju att endel är rädda och jag visar mer än gärna om de vill.
Känns ju tryggare för mig oxå :)

Annars har jag iaf idag känt att det går framåt med mitt meånde vilket är en så skön känsla!
Har haft trevligt sällskap av ett par kompisar som kom på middag och så min kära lillasyster också, alltid trevligt och uppiggande i sig :)
Nu blir det soffläge resten av kvällen för är totalt slut!


Så här sen min spruta ut.

Och såhär blir sen nålen.

/Cornelia


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag såg statusen på Fb så fick lov att gå in här o kika för att se hur det verkligen var med dig:S

Jobbigt med alla biverkningar av mediciner..

Fy vad läskigt det låter när du får dina astma attacker..då är det ju bra att ha nån som också kan ge dig sprutan, annars kan det nog lätt bli kaotiskt.

Jag har heller inga problem med sprutor o skulle lätt kunna ta en sån där på dig, om jag visste var jag skulle sticka :)

Men om jag hittade någon avsvimmad utomhus så vete sjutton..hade ju hoppats att jag skulle gå fram..men vet inte..just rädsaln för om den är påverkad av nåt eller så..Läskigt att vara så allergisk mot getingar..du måste ju vara livrädd för dom!! Å det som var så många i somras med :S



Kramar

2011-02-02 @ 19:02:51
URL: http://bidrottning.bloggplatsen.se
Postat av: Terese

Jobbigt att vara så skakis av medicinerna, hoppas det ger med sig snart.



Jag har aldrig varit rädd för sprutor och sånt där, har bara tyckt att sånt varit intressant så därav min undersköterskeutbildning :-D När vi tränade på att ta blodprover i skolan fick jag med mig en hel drös hem och försökskaninen blev förstås Niklas. Men han var på väg att svimma när jag tog på honom första gången...haha. Fast det var inte pga just mig, att jag var dålig på att ta sprutan eller så. Han hade inte ätit frukost och när han såg blodet så vart det väl lite för mycket! Sedan då har jag ju jobbat på diabetesavdelning och där fick man ta massa stick i fingret hela tiden på patienter. Har även jobbat inom hemtjänsten och fått gett insulinsprutor. Sedan hade jag ju själv diabetes under första graviditeten och fick sticka mig i fingret 5 ggr om dagen. När vi försökte få till Vilmer fick jag ju ta hormonsprutor i magen, vilket jag gjorde själv. Så...för mig är det inga som helst problem med att varken ge sprutor på andra eller på mig själv.



För mig skulle det bara kännas helt naturligt att gå fram till en avsvimmad person, i alla fall om jag var helt själv. Har man barnen med sig blir det ju lite svårare, för som sagt var. Man vet ju aldrig vad det är för person som ligger där. Helt plötlsligt kanske den bara vaknar till liv och blir våldsam som du skrev.



Vad glad jag blir av att läsa att ditt mående går framåt! Har själv känt mig mycket piggare idag, så gårdagens soffläge gjorde nog susen. Får hoppas det håller i sig imorgon också :-)



Sov gott!



Kramar

2011-02-02 @ 23:22:17
URL: http://teresedenrara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0