Lite uppdateringar

Ja, blev nu medveten om att många av mina läsare har saknat mig här, sorry för mitt usla uppdaterande men har varit himla sjuk.
I torsdags fick jag nämligen en jobbig magsjuka, tog det först för vanlig magflunsa då en av mina kompisar (som jag nyss umgåtts med) oxå blivit sjuk i samma.
Jag kräktes och var allmänt risig, var också kass i magen så sprang på toan ständigt.
Detta fortsatte sen i vad som kändes i det oändliga.
Eftersom jag har kraftiga nervsmärtor i min mage klarar jag inte av att kräkas, jo jag kan ju det alltså så, men får så extremt ont i min mage, så ont så jag bara tuppar av och måste sen ta starka värktabl, sen tar det en timme eller två innan jag ens kan röra mig.
Så när jag då drabbas av nåt sånt här är det extra svårt för mig.
Jag fick också hög feber i samband med detta och en hemsk huvudvärk. Jag har inte kunnat behålla nånting, varken mat eller dryck och då har jag ändå bara tagit sånt som ska vara bra i såna här lägen.

Så sen i torsdags har jag mer eller mindre bott på toaletten, de sista dagarna här nu har jag knappt orkat stå på benen. Ringde sjukrådgivningen i helgen då jag då knappt längre kunde kissa plus att min ork var helt slut. Men de ville inte ha in mig till sjukhuset just för smittorisken utan gav mig bara lite råd på vad jag skulle göra, typ detsamma som jag gjort sen början. Fick ju inte ens behålla vätskeersättningen trots att jag bara tog med tesked.
Och mer och mer töstig blev jag...

Så igår sen stod jag verkligen inte ut längre, var totalt slut och det kändes som jag höll på att kräka sönder mig helt. Plus att jag under hela denna tiden oxå haft svårt för att behålla mina mediciner, de för mina lungor och smärtor. Så allt bara gick utför.
Fick en tid hos min dr som snabbt konstaterade en allvarlig form av vinterkräksjukan och att det i sin tur lett till en svår utorkning. Fick en akutremiss till sjukhuset och skulle ge mig dit direkt.
Sagt och gjort.

De sa oxå att jag led av en svår och allvarlig utorkning, sköterskan gav mig dropp direkt utan ett ens kolla med läkaren, vilket hon egentligen ska. Men jag var alltså så torr så hon knappt fick i kanylen. Det där testet de gör med att knipa i skinnet mellan knogarna visade detsamma. Skinnet drogs inte tillbaka utan stannade på mig så visst behövde jag vätska.
De ville sen då lägga in mig för observation och med mycket dropp men så fanns det inget isoleringsrum på det sjukhuset utan jag fick isåfall åka till det större sjukhuet, tio mil bort. Men så behöll dem mig på akuten resten av dagen och så skulle vi avakta vad som hände efter droppet. Kunde man på så vis iaf få igång kisseriet igen kunde jag sen åka hem.
Jag var så utorkad så jag riktigt törstade, så jobbigt när man bara vill dricka och dricka men inte kan!

Jag fick 5 liter dropp innan jag kunde få fram några få droppar så snacka om att detta var vad jag behövde.
Har nog aldrig blivit så glad för att kunna kissa :)
Fick sen ytterligare en liter dropp och sen fick jag åka hem.
Var då genast piggare och hade inte kräkts sen jag fick första droppet.

Så jag är alltså hemma igen och mår skapligt.
Eftersom detta hade gått så långt har jag nu många restruktioner på hur jag ska gå tillväga här. Får inte dricka så mycket åt gången, först ikväll får jag ta ett halvt glas med en gång men då endast med osötad äppeljuice, får inte dricka vanligt vatten förrens på lördag, kaffe på söndag osv...
De här dagarna har jag inte ens varit kaffesugen, jag som annars sörplar det som tusan. Och eftersom det är lite vätskedrivande får jag då vänta med det.

Ja måste oxå ta det himla lugnt med maten, tror jag har fått i mig sammanlagt typ 4 skorpor sen i torsdags
så nu gäller det ju att böja sakta men säkert. Så det är ju nåt gott i det hela som min kompis kunde konstatera efter sin pärs, man tappar ju lite av det överflödiga :)

Ja, nu vet nu ju iaf att jag lever.
Ska nu försöka komma igen med mina favvobloggar och sådär.
Tack för er allas fina omtanke!
/Cornelia


Kommentarer
Postat av: Linda

Ja men hujedamej vilken grej !! Fy sjutton :(

Tur att du tog tag i det ändå å åkte in sen...

Ja du får hålla hårt på restriktionerna nu då så att du blir pigg till julen.

Kram

2010-12-15 @ 12:47:05
URL: http://bidrottning.bloggplatsen.se
Postat av: Terese

Så skönt att du är bättre nu. Att du ska lyckas få allt, men det är väl så när man är känslig. Du får vara extra försiktig nu i dessa tider med all magsjuka och förkylningar som härjar!



Sköt om dig!



Kram

2010-12-17 @ 11:13:42
URL: http://teresedenrara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0